Orędzie Fatimskie
nadzieją dla Polski

PORTUGALIA


 

Godziny otwarcia

Sklepy są czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 13.00 i od 15.00 do 19.00, a w soboty od 9.00 do 13.00. Niektóre centra handlowe i supermarkety w dużych miastach są otwarte również 
w niedzielę i przez cały dzień w dni powszednie.

Muzea są czynne zazwyczaj od 10.00 do 12.30 i od 14.00 do 17.00. W poniedziałki są nieczynne.

Banki są zazwyczaj czynne od 8.30 do 15.00, zaś w soboty, niedziele i święta - nieczynne.

Dni ustawowo wolne od pracy w 2014 r.

1 stycznia: Nowy Rok (Ano Novo)

18 kwietnia: Wielki Piątek (Sexta Feira Santa)

20 kwietnia: Wielkanoc (Páscoa)

25 kwietnia: Święto Wyzwolenia (Dia da Liberdade)

1 maja: Święto Pracy (Dia do Trabalhador)

10 czerwca: Dzień Portugalii (Dia de Portugal, de Camões e das Comunidades Portuguesas)

19 czerwca: Boże Ciało (Corpo de Deus)

15 sierpnia: Wniebowzięcie NMP (Festa da Assunçăo)

5 października: Dzień Republiki (Dia da Instauraçăo de República)

1 listopada: Wszystkich Świętych (Dia de Todos os Santos)

1 grudnia: Dzień Odzyskania Niepodległości (Dia da Restauraçăo)

8 grudnia: Niepokalane Poczęcie NMP (Imaculada Conceiçăo)

25 grudnia: Boże Narodzenie (Natal)

Karty płatnicze

Walutę można wymienić w bankach lub kantorach. Można ją podjąć również w świetnie zorganizowanej sieci bankomatów Multibanco, przy czym należy pamiętać o ograniczeniach: jednorazowym (200 €) 
i dziennym (400 €) limicie wypłaty.

Praktycznie wszystkie sklepy akceptują płatność kartą płatniczą. Do najpopularniejszych kart kredytowych 
w Portugalii należą Visa, American Express, Diners Club, Mastercard, JCB i Maestro.

 

Dostęp do Internetu

W każdej kafejce internetowej (Espaço Internet) można skorzystać z 30-minutowego darmowego dostępu do sieci. Takie kafejki działają w większych miastach Portugalii, a dostęp jest możliwy po okazaniu dokumentu tożsamości (dowodu osobistego bądź paszportu).

Bezpłatne wi-fi jest dostępne jedynie w połowie portugalskich hoteli. W pozostałych średnia cena za godzinę wynosi ok. 2,7 €, przy czym im wyższy standard hotelu, tym droższy dostęp.

Portugalia pokryta jest dobrze rozbudowaną siecią wi-fi. Informację o opłatach za korzystanie z niej 
i listę samych hotspotów można znaleźć tutaj.

Telefonia komórkowa

Vodafone, TMN i Optimus to główni operatorzy pokrywający swym zasięgiem cały obszar kraju. Korzystanie 
z telefonu podczas kierowania samochodem jest zabronione za wyjątkiem korzystania z zestawu głośnomówiącego lub zestawu słuchawkowego.

Wtyczki i napięcie w sieci

Wtyczki w Portugalii są takie same jak w Polsce. Napięcie w sieci wynosi 220V/50Hz.

Zdrowie i bezpieczeństwo

Dostęp do pomocy medycznej w Portugalii jest możliwy na podstawie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz dokumentu tożsamości - dowodu osobistego bądź paszportu. Oczywiście mowa tu tylko o pomocy w zakresie niezbędnym z medycznego punktu widzenia. Publiczne ośrodki zdrowia, zwane Centro de Saúde, są czynne w godzinach od 8 do 20, choć w większych miastach przyjmują całodobowo. 
W trakcie wizyty należ okazać lekarzowi kartę EKUZ i podkreślić, że chce się być leczonym zgodnie z przepisami UE. Leczenie specjalistyczne 
i badania wymaga skierowania lekarza ogólnego. W niektórych ośrodkach zdrowia dostępne jest leczenie stomatologiczne. W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia można zwrócić się bez skierowania do szpitala Narodowej Służby Zdrowia (Serviço Nacional de Saúde - SNS). Telefon alarmowy to 112.

W zależności od placówki, opłata za wizytę u lekarza pierwszego kontaktu kosztuje wynosi od 2 do 9 €. Kobiety w ciąży i pacjenci poniżej 12 roku życia są zwolnieni z opłat. Pobyt w szpitalu nie wiąże się 
z żadnymi opłatami. Niektóre leki są bezpłatne, za inne należy zapłacić 5%, 31%, 61% lub 85% ceny. Leki spoza listy refundowanych są płatne w 100%. Receptę na lek refundowany może wystawić tylko lekarz. Transport powrotny do Polski odbywa się na koszt pacjenta, dlatego wskazane jest wykupienie prywatnego ubezpieczenia medycznego.

Leczenie poza placówkami Narodowej Służby Zdrowia pokrywane jest w całości przez pacjenta i nie podlega refundacji.

By starać się o zwrot poniesionych kosztów leków, należy po powrocie do Polski złożyć we właściwym oddziale NFZ wniosek wraz z oryginałami rachunków i dowodów zapłaty.

Więcej informacji o funkcjonowaniu portugalskiej służby zdrowia można uzyskać w regionalnych urzędach opieki zdrowotnej (Administração Regional de Saúde), bądź w instytucji łącznikowej:

Portugalia kontynentalna i Azory:

Direcção-Geral de Segurança Social,

Largo do Rato, 1,

1269-144 Lisboa

Portugal

Tel. 0035 1213 817 300;

fax. 0035 1213 889 517

www.seg-social.pt

Madera:

Direccao Regional de Saude

Publica de Funchal

Rua das Pretas 1

9000 Funchal

Madeira

Opracowano na podstawie informacji NFZ.